2008-05-30

Kolla, jag har blivit modell i Nederländerna!

Har en gammal kollega som flyttade till Schweiz för att arbeta. Tydligen var han på ABB i Nederländerna och höll på att sätta maten i halsen, för i matsalen satt denna "diskreta" tygaffisch.


Uppenbarligen ville de ha något snyggt i motpol till alla fula robotar och hittade ett fantastiskt kort på en fantastiskt snygg kille. Inte illa alls om jag får säga det själv... Men vart är mitt modellarvode? Vart skickar jag fakturan? Jag och Kate Moss liksom!

Kortet har dessutom varit med på omslaget till en av ABBs årsrapporter, tror det var 2002 års rapport.

Hur som helst, lite kul är det i alla fall...

Etiketter:

2008-05-27

Dagens låt!

The Subways - This is the club

The Subways
släpper ännu en låt från deras kommande platta. Låter stabilt som fan precis som förra låten den släppte! De har en videotävling på hemsidan där man kan skicka in ett eget bidrag utifrån lite klipp som man kan ladda ner. I det material man kan ladda ner finns nya låten This is the club. Plattan ska släppas 16:e juni tydligen, den är ett MÅSTE!!!

Foto från bandets hemsida

Etiketter: , , ,

Blandband på modernt vis!

Hittade en sida som heter Muxtape!

Foto from muxtape.com

Sidan kan kanske ses som en modernare variant av ett blandband. Man slänger upp låtar (max 12 stycken) som du sen kan lyssna på via webben. Du kan också lyssna på andras blandband, men du kan inte ladda ner låtarna. Ska fundera en sväng på vad mitt blandband ska innehålla.
  • 10 bästa hårdrockslåtarna?
  • 10 bästa låtarna 1985?
  • 10 bäst just nu?
  • 10 låtar som innehåller ordet glass?
  • Ett dussin skitlåtar som jag äntligen lyckats förträngt?

Etiketter: , , ,

2008-05-26

Dagens låt!

Sébastien Tellier - Divine

Hur skön är inte den här liraren då? Jo jag vet att han var med i Schlagern, men vilket underbart framträdande. Helt klart snyggaste kören! Daft Punk har visst haft ett finger med i spelet dessutom.

Foto: AP / Le figaro

Helt klart den enda bra låten i hela schlagern! Lyssnat lite på hans platta som släpptes nyss typ. Låter riktigt bra, har inte hört mycket av han tidigare. Men måste helt klart kollas upp!

Etiketter: , , ,

Frappé

Nu när altanen nästan är klar och jag bara kan lägga mig i hängmattan och kolla på när lilla frun målar staketet runt altanen måste jag ju dricka något gott. Frappé eller iskaffe är smaskens. Här kommer mitt egna recept, mest för att jag inte har kaffepulver och/eller torrmjölk.

Håller på och övar lite kommentarer till lilla frun också som jag lite spydigt kan kasta ur mig mellan varven från hängmattan. Vad sägs om följande:
  • Du missade en fläck där... (en klassiker)
  • Du älskling, min frappé är slut. Kan inte du kila in och fylla på?
  • Måste du måla så högt, du stör min skönhetssömn.
  • Vilken tid du tar på dig. Jag hade gjort klart det på en kvart.
  • Du spillde lite där, skynda att torka upp innan det blir stora fläckar.
  • Kan inte du åka till systemet? Mina Buddisar är slut!

Medans jag funderar vidare på spydiga kommentarer kommer receptet.

Uno Frappé (ett glas)
  • Dubbel espresso
  • Mjölk efter eget tycke
  • Rikligt med is
  • Eventuellt socker (jag hoppar detta)
Häll i allt i en shaker eller mixer, jag tycker det är roligare med shaker. Skaka tills alla isbitar har "försvunnit" häll upp på glas och njut!

Men för er som vill ha förslag på andra frappérecept, här är i så fall lite länkar:

Etiketter: , , , , ,

Fyra nyanser av brunt!

I helgen var det dags för årets slavgöra. Altanrengöring och inoljning. Vi byggde vår första altan 2004 men fick ett ryck förra våren och byggde till altanen aningens. Den är säkert 100m2 nu och är 18 meter lång så det är en och annan meter trall som skall oljas.

Här kommer först en bild för att få en uppfattning innan jag ska förklara.

Som ni kan se högst upp skilde det sig rätt mycket i färgen på den gamla delen av altanen och den nya. Därför fick vi först bleka ner den gamla delen. Detta med hjälp av ett pulver som såg ut som tvättmedel ungefär. Blandas med vatten och får utseendet som filmjölk ungefär. Det ska strykas på och sedan sitta i ungefär 20 minuter innan det spolas bort med högtryckstvätt. Släppte fin och som man kan se på andra bilden ovan fick den gamla altanen nästan samma färg som den nya. Perfekt med andra ord!

På den tredje bilden kan man till höger se färgen (ja eller i alla fall föreställa sig) på altanen.
Ett bra tips till alla er som skall olja in en altan med pigment! MÅLA EN BRÄDA I TAGET! För när oljan torkar och man målar igen på samma ställe blir färgen ännu mörkare och "skarverna" inte bli så snygga. Så undvik detta genom att ta en bräda i taget, jag lovar att det blir bättre.

Så här såg altanen ut när den torkat.

Och så här ser det ut just nu.
Kvar att göra är att måla räcket runt om och lite blomkrukor ska upp. Men det börjar ta form!

Etiketter: , , , , ,

2008-05-24

Filmtips!

Eftersom melodifestivalen var så enormt seg kikade jag dessutom på filmen Untracable. En film om en CIA agent som jobbar med databrottslighet. En dag får de nys om en site som heter killwithme.com där en person lägger ut en streemad video med en katt som "mördas" av ju fler personer som loggar in på siten. När katten är död stängs siten ned, nästa gång siten öppnar är offret en människa... Jakten trappas upp!

Ganska bra film faktiskt, lite förutsägbar så klart men ändå helt klart sevärd!

BETYG: 3

Etiketter: ,

Filmvarning!

Eftersom jag inte är någon schlagerfantast valde jag att plocka med mig min lilla Zune i soffan. Jag hade börjat kika lite på Rambo och ville se klart den.

Men vilket skit, jösses! Rambo springer, ja eller lunkar är kanske är rätta ordet och skjuter sönder Burmesiska soldater i små beståndsdelar. Det flög kroppsdelar hit och dit. Handling? Jo det kanske det fanns, men den var uppenbarligen inte det viktigaste. Näää, vilken dålig film! Se den inte!!!

BETYG: -

Etiketter: , ,

2008-05-23

Film!

I veckan som gick var jag ju en tur upp till Stockholm. På tåget passade jag på att kika på Cloverfield filmen som är en kosrning mellan Blair witch project och Godzilla.

Hela filmen är filmad som det vore någons videokamera som använts, och det funkar ganska bra men blir rätt tröttsamt efter ett tag eftersom det springs en hel del i filmen. Handlingen är enkel
. Ett monster typ Godzilla hamnar på Manhattan och en kille vill hämta en tjej han är kär i istället för attt fly. Med sig har han två kompisar, en tjej och killen som filmar. Sen att armén krigar mot en Godzilla känns lite som en bihandling. Ja, ett himla springande mest, inte direkt spännande heller. Funkar på ett tåg om man inte har något annat.

BETYG: 2

Etiketter: ,

2008-05-21

Dagens låt!

Teddybears - Cobrastyle (Radioclit remix)

Palm Out Sounds hemsida finns en remix på Teddybears Cobrastyle som får mig att fundera på att börja marschera eller kanske åka på Carnivalen i Rio. Mmmmm konstig remix som på nått sätt får mig att få båda dessa associationer. Men den är hur skön som helst. Tror inte att jag skulle kunna ha den här låten i lurarna när jag är ute och motionerar. Skulle inte kunna försöka hitta takten och inte tro att jag samtidigt ska vicka på höfterna... Hmmm, får helt enkelt fortsätta lyssna i lurar bakom skrivbordet. Men jag erkänner utan omsvep att fötterna inte kan vara stilla. Inte huvudet heller faktiskt... Ja men varför läser ni detta? Lyssna själva istället!


Etiketter: , , , ,

2008-05-18

No more Quasimodo

Måste berätta om fredagens massage.

På jobbet kommer varje fredag en massös/naprapat som vi får boka in oss hos. Jag är ledig varannan fredag så de fredagar jag är på plats brukar jag ha en tid. Nu i fredags var det dags igen efter att ha missat ett par fredagar av olika anledningar

Har ett par kotor som brukar låsa sig i ryggen, hon brukar vara bra på att få loss dem och räta upp mig. Men nu i fredags så gick det inte, hon bände och böjde, men vår bänk som finns på jobbet är inte bra arbetshöjd för henne. Det brukar bli lite klättrande och trixande, men som sagt det ville sig inte alls. Då gjorde hon plan B istället. Jag brukar nästan bli lite puckelryggig när jag har ont i ryggen känner inte att jag kan räta upp mig ordentligt. Då drar bröstmusklerna ihop sig och jag "fastnar" i "puckelläget". Så därför fick mina bröstmuskler en rejäl omgång.

Jösses att en sån liten kvinna kan få en fullvuxen karl att krypa ihop i fosterställning av ett par tummtryck. Oj vad det kändes, och jag är fortfarande riktigt öm i brösten idag söndag. Men vilken skillnad det blivit. Jag kan räta på mig igen och brösta upp mig ordentligt. Ska ner till hennes mottagning nu i veckan och lossa på kotorna som läst sig. Sen kommer jag rakryggat glida genom stan med ett stort leende igen.

Etiketter: , ,

Tillbaka i spåret!

Haft en lång svacka med träningen, men idag tog jag mig i kragen. På med regnkläder och på med Zune'n med lite bra musik sen är det bara ut och skaka igång fläsket igen. En timme och 7071 steg är vad jag lyckades åstakomma. Var sjuk för några veckor sedan, det tog nästan två veckor innan jag började känna mig i fas. Men det har tagit ett par veckor till att mentalt komma igång, att det ska vara så svårt =(. Men nu SKA jag hinna ut och springa ett par gånger i veckan som kommer. Nu är det dags att komma igång igen. HEJA!!!

Etiketter: , ,

Jaha, vad säger man!

Synd att jag inte kunde se matchen, lite smått osannolikt blir Zlatan inbytt tidigt i andra halvlek, gör två mål och spelar hem Lo Scudetto till Inter!



Här är ett klipp på målen, lyssna gärna de sista 10 sekunderna på filmen ;)
Spännande och se om Inter nu törs/vill släppa Zlatan eller hur mycket Real Madrid är villiga att hosta upp?

Etiketter: , , , , ,

2008-05-12

Dagens låt!

The Music - Strength in numbers

Ooooooo... äntligen! Bandet The music från England är på G med sin tredje fullängdare som släpps den 16:e juni i UK. Men om man vill kan man smita in på bandets hemsida och tjuvlyssna på singeln som släpps den 9:e juni. Där kan man även hitta en länk till en annan låt låt från skivan. Den är dock remixad så den låter ju säkert annorlunda på skivan.



The musics första platta var smått fantastiskt bra, medans deras andra platta inte höll samma klass. Efter att ha hört singeln och den remixade låten kan jag höra det som var så bra på första plattan men med en liten twist, en tuffare lite stil helt i min smak! Sångaren har rakat av sig håret och ser även han aningens tuffare ut!

SPÄNNANDE!

Nu är det bara att orka vänta till juni dock...

Etiketter: , , ,

2008-05-09

Flytta på dig tjockis...

Det här är egentligen en hälsning till min bror, som numera BARA kommer att bli kallad bror och ingenting annat. Jag förväntar mig bli kallad samma sak tillbaka. Varför nu detta kan ni nu undra?

Jo, min bror och jag har kallat varandra för tjockis under ganska många år, det hela började med min stora lycka när lillebror som är hela 10 år yngre vägde mer än mig. Sen den dagen har jag kallat han för just tjockis. I all välmening inget ont i det.

Nu när man är förälder, kan det vara bra att inte ha konstiga smeknamn på familj och vänner som man säger som det vore världens naturligaste sak. Precis som med bror och mig. Idag kom krocken som jag med facit i hand gärna hade sluppit...

Vi var och handlade, jag och mina två små tjejer. Minstingen som är 3 sitter i vagnen och är ganska nöjd med tillvaron. Vid köttdisken stannar jag vagnen för att det står en dam framför och stoppar upp, precis som det brukar kunna bli i affärer. Min lilla treåring undrar varför vi står still och vänder sig om. Ser då den här damen framför och fattar snabbt att det är därför pappa står still. Nu hör det till historien att berätta att den här damen ifråga råkar ha några extra kilo runt magen, ja ganska många också om jag ska vara ärlig. Så min lilla dotter vill ju helt enkelt inte vänta längre utan säger med lugn och hög stämma. Flytta på dig tjockis så vi kommer fram! Det var ingen elak ton i det hela, inget elakt menat utan på samma sätt som jag brukat hälsa på min bror. Hej tjockis säger vi till varandra. Precis lika naturligt häver min treåring ur sig detta... Jo detta var verkligen ett jag-vill-sjunka-genom-golvet-tillfälle.

Så det kan vara läge för mig att fundera igenom om det är fler öknamn som jag använder naturligt utan att tänka på det.

Så lillebror, du kan tacka lilla M för att jag från och med idag inte kommer kalla dig tjockis något mer.

Etiketter: , , ,

2008-05-08

Dagens låt!

Hästpojken - Jag kan inte andas

Ni som missat Hästpojkens platta Caligula bör nog tänka om!
Härligt skrikigt och skränigt som jag gillar!

Etiketter: , , , ,

Kära dagbok...

Eller hur funkar det här egentligen? Dagbok eller blogg? Den gamla hederliga dagboken har flyttat ut på nätet eller är det så? En dagbok är ju mer ett ställe där man skriver personliga saker för sig själv. Medans en blogg är ju för det mesta öppen för alla. Skriver man på samma sätt i en blogg som man gör i en dagbok? Jag kanske är gammalmodig av mig men inte gör jag det i alla fall. Om jag nu skulle skrivit dagbok tror jag att jag skulle oftare skriva i den, och då inte tänkt efter på samma sätt i vad jag skriver i en blogg. En hel del bloggare är ju anonyma, men hur anonym kan man egentligen bli innan någon lurar ut vem det är som ligger bakom bloggen.

Många precis som jag skriver inte ut namn på en del vi skriver om, varför kan man undra. Misstänker att det ändå är mest vänner som hittat min blogg ändå. Men jag tror ändå att en gammal hederlig dagbok och en blogg kan ha en hel del gemensamt. Det är hur som helst ett sätt att få skriva av sig.

Det som dock fascinerar mig är ibland hur folk verkligen lämnar ut sig själv så otroligt mycket i sina bloggar. Jag skrev dagbok under en kort period för många år sedan. Inte ens i den lämnade jag ut mig så mycket som vissa bloggare gör idag. Jag kanske är för rädd av mig? Tänker kanske lite för långt? Tänk om någon arbetsgivare ser vad jag skriver om dem, eller om jag råkar hamna i någon suspekt diskussion eller skriver något väldigt olämpligt. Kommer det då kunna förfölja mig i all evighet på internet? Detsamma gäller bilder, vill helst inte vara med på bild, eller lägga upp bilder på tex mina barn. Vem vet vad som händer med dem.

Nu är ju inte jag någon som söker berömmelse eller 15 minuter i rampljuset på mitt bloggande. Det är mer som en terapi för mig själv.

Nu har jag ju inte skrivit på ett tag, har inte haft något som jag vill skriva av mig. Eller egentligen är det kanske tvärtom, har lite för mycket funderingar och tankar som jag egentligen borde kasta ur mig och få ventilera Men då är jag där igen... kanske är jag "rädd" för att förstöra mitt "skyltfönster" mot min omgivning. Visa mig sårbar, är det positivt eller kan det bli till min nackdel? För är detta egentligen ett bara skyltfönster för mig? Vill jag bara visa upp de goda sidorna, julskyltning hela tiden? Eller är jag bara ett hysteriskt kontrollfreak? Ska man våga kasta loss och skriva precis allt man tycker? I så fall till vilken nytta?

Eller vad tror ni? Bör man tänka sig för vad man skriver och gör på internet?
Nån som får en reflektion?

Etiketter: ,